We begrijpen dat dit project heel wat vragen oproept. Daarom hebben we hier al enkele vragen opgesomd en beantwoord.

1Wat staat er in het ontwerp-MER van Remo Milieubeheer?

In het Milieueffectenrapport (MER) onderzoeken door de Vlaamse overheid erkende deskundigen hoe op de site op de best mogelijke manier – d.w.z. met een positieve impact voor het milieu en zonder onaanvaardbare hinder voor de buurt –zand gewonnen kan worden, extra stortcapaciteit gecreëerd kan worden en natuur ontwikkeld kan worden. Hierbij wordt rekening gehouden met parameters op het vlak van mens en milieu. Het gaat daarbij o.a. om de disciplines bodem, water, lucht, geluid, mens & gezondheid, geur en biodiversiteit (natuurwaarden die gerealiseerd zullen worden).

In deze fase van de MER-procedure gaat het enkel over de gebruikte methodologie. De bevoegde instanties zullen zich buigen over de vraag of het onderzoek door de deskundigen op de juiste manier is gevoerd en rekening houdt met alle vereiste criteria.

2Wanneer gaat de Remo-stortplaats terug open?
Het gaat niet over de heropening van de oude stortplaats, maar om een nieuwe stortplaats met aangepaste inrichting. Wanneer deze nieuwe stortplaats opent, is nog niet bekend en wordt bepaald door het verloop van het MER en de vergunningsprocedure die daarop volgt. In functie van de uitkomst hiervan, zal Remo Milieubeheer pas ruim na de afronding van de procedure, die enkele jaren in beslag kan nemen, kunnen starten met haar activiteiten.
3Hoe lang zal de Remo-stortplaats in gebruik genomen worden?

In het ontwerp-MER wordt geschat dat er een stortcapaciteit wordt gecreëerd voor een periode van 20 jaar.

De effectieve stortzone blijft beperkt tot 4 à 5 ha. De uitbating ervan is namelijk voorzien in zes verschillende, opeenvolgende fases van ongeveer 4 à 5 ha, het zogenaamde ‘rolling carpet’-principe. Hierdoor zal er telkens maximum 4 à 5 ha in gebruik zijn als stortplaats, zie ook het plan hieronder.

4Waarom moet de Remo-stortplaats terug in gebruik genomen worden? / Waarom wil Remo Milieubeheer de Remo-stortplaats terug ingebruiknemen?
Op dit moment is er in Vlaanderen nog net voldoende stortcapaciteit voor de komende jaren. Om op de nood aan bijkomende stortcapaciteit in te spelen, liet Group Machiels een ontwerp-MER opstellen om op middellange termijn bijkomende stortcapaciteit te creëren op de Remo-site. Vlaanderen kiest er immers voor om ruimte bij bestaande stortplaatsen in gebruik te nemen in plaats van stortplaatsen op nieuwe locaties te ontwikkelen. Dat is wat Remo Milieubeheer met de Remo-site in Houthalen-Helchteren wil doen.
5Op korte termijn is er toch voldoende capaciteit op de bestaande stortplaatsen? / Is er momenteel niet nog voldoende stortcapaciteit voor ons afval?

Het klopt dat er op dit moment in Vlaanderen nog net voldoende stortcapaciteit is voor de komende jaren, ook al is die geografisch ongelijk verdeeld. Vrachtwagens met afval moeten nu verder rijden naar stortplaatsen in Antwerpen of Oost-Vlaanderen bijvoorbeeld. Dat zorgt voor meer CO2-uitstoot. Bovendien zal er ook over enkele jaren na recyclage nog restafval bestaan waar we ergens mee naartoe moeten.

Om op de nood aan bijkomende stortcapaciteit in te spelen, liet Remo Milieubeheer een ontwerp-MER opstellen om op middellange termijn bijkomende stortcapaciteit te creëren op de Remo-site. Vlaanderen kiest er immers voor om ruimte bij bestaande stortplaatsen in gebruik te nemen in plaats van stortplaatsen op nieuwe locaties te ontwikkelen. Dat is wat Remo Milieubeheer met de Remo-site in Houthalen-Helchteren wil doen.

6Zal de Remo-stortplaats nog verder uitbreiden in oppervlakte?
De vroegere zones van de Remo-stortplaats zijn ondertussen allemaal afgewerkt en ontwikkeld als natuurgebied. De zone waarover het nu gaat ligt aan de westkant van de Remo site. Het gaat om ca. 27 ha. De uitbating ervan is voorzien in zes verschillende, opeenvolgende fases van ongeveer 4 à 5 ha, het zogenaamde ‘rolling carpet’-principe. Hierdoor zal er telkens maximum 4 à 5 ha in gebruik zijn als stortplaats, zie ook het plan hieronder.

7Welk soort afval zal er worden gestort?
Het gaat om restafval uit allerhande recyclageprocessen waarvoor op dit moment geen verdere recyclage mogelijk is of afval dat niet in aanmerking komt voor recyclage.
8Wie zijn de deskundigen die hebben meegewerkt aan het ontwerp-MER?
Het ontwerp-MER werd opgesteld door Sertius, een milieu- en veiligheidsadviesbureau. Zij deden hiervoor beroep op eigen door de Vlaamse Overheid erkende MER-deskundigen en erkende externe milieucoördinatoren.
9Hoe kunnen wij zeker weten dat de deskundigen betrouwbaar zijn?
De deskundigen die het ontwerp-MER hebben opgesteld zijn erkend door de Vlaamse Overheid. Deze erkenning hebben zij nodig om hun job te kunnen blijven uitoefenen, vandaar is het voor hen cruciaal om hun job objectief en deskundig uit te voeren, en zo hun erkenning te behouden.
10Welke impact zal de nieuwe stortplaats hebben op de natuur?

Zodra een fase voltooid is, wordt deze volgens de strengste normen afgewerkt waarna de ontwikkeling als natuurgebied start. Dat gebeurt in nauw overleg met Agentschap Natuur en Bos en onder toezicht van milieudeskundigen van de UHasselt.

Met resultaat: de natuurwaarden op de oude Remo-site zijn zelfs beduidend beter dan in het naaldbos dat er stond voor de stortactiviteiten. De vroegere Remo-site is daardoor nu al een belangrijk leefgebied voor vogels zoals boompieper, boomleeuwerik, paapje en nachtzwaluw. Ook reeën, vossen, oehoes en everzwijnen kom je hier tegen, alsook de uitgezette konikspaarden van Limburgs Landschap die zorgen voor begrazing en instandhouding van het heidelandschap.

11Er staat nu een bos op de plaats waar Remo Milieubeheer een stortplaats wil creëren?

Op de zone van de nieuwe stortplaats staat momenteel een bos met in hoofdzaak naaldhout. Dit is een voormalig houtproductiebos voor de mijnbouw. Door de eenzijdige en zeer dichte vegetatie is dit geen optimale omgeving voor flora en fauna. Dit bos moet gekapt worden om plaats te maken voor de zandwinning en stortplaats. De bosoppervlakte die verdwijnt zal gecompenseerd worden in Houthalen-Helchteren (10 ha) en elders in Vlaanderen.

Zodra een fase voltooid is, wordt deze volgens de strengste normen afgewerkt en aangeplant. Dat gebeurt in nauw overleg met Agentschap Natuur en Bos en onder toezicht van milieudeskundigen van de UHasselt. Met resultaat: de natuurwaarden op de oude Remo-site zijn zelfs beter dan in het naaldbos dat er stond voor de stortactiviteiten.

12Wordt er na de stortactiviteiten terug een bos aangeplant?

Zodra een fase voltooid is, wordt deze volgens de strengste normen afgewerkt waarna de ontwikkeling als natuurgebied kan starten. Dat gebeurt in nauw overleg met Agentschap Natuur en Bos en onder toezicht van milieudeskundigen van de UHasselt.

Hiervoor baseert Remo Milieubeheerzich op een gebiedsvisie uitgewerkt door Agentschap Natuur en Bos met concrete natuurdoelstellingen zoals het behoud van grondbroeders zoals Boomleeuwerik, Boompieper, Paapje en Nachtzwaluw. Het is daardoor de bedoeling om een gevarieerd kleinschalig landschap te creëren met afwisseling van schrale grazige vegetaties, heide en spontaan verboste vegetatie. Effectieve verbossing wordt omwille van de wetgeving niet toegelaten.

De focus van de nabestemming ligt dus op natuurontwikkeling- en beheer en creatie van Europese habitats en leefgebied voor soorten die zijn omgeschreven in de gebiedsvisie van Agentschap Natuur en Bos.

Na de exploitatie als zandwinning en stortplaats zal er ter plaatse dus geen nieuw bos aangeplant worden, maar heide en grassen ontwikkeld worden. Het is wel mogelijk dat hier op termijn spontaan bomen groeien, maar deze worden dus niet bewust geplant.

13Zal de stortplaats geen geurhinder veroorzaken? Hoe kan dit voorkomen worden?
Binnen het ontwerp-MER werden de disciplines bodem- en grondwater, oppervlaktewater, lucht, geur, geluid en trillingen, mens, biodiversiteit en landschap, bouwkundig erfgoed en archeologie uitgewerkt door erkende MER-deskundigen. Voor wat de discipline geur betreft komen er strengere acceptatiecriteria dan de regelgeving oplegt en is er een aangepaste manier van inrichten en exploitatie. Hierdoor kan er geen emissie van biogas naar de omgeving optreden waardoor er ook geen onaanvaardbare geurhinder zal zijn voor de buurt.
14Zullen er door de stortplaats gevaarlijke stoffen vrijkomen? Wat is de impact van de stortplaats op de gezondheid van haar omwonenden?
Door de manier waarop de stortplaats ingericht en geëxploiteerd wordt, worden er geen gevaarlijke stoffen naar de omgeving verspreid. Dit werd al geconcludeerd uit de eerdere luchtkwaliteitsmetingen. Momenteel laten de gemeentes Houthalen-Helchteren en Heusden-Zolder deze metingen opnieuw uitvoeren en we verwachten hiervan spoedig de resultaten.
15Wat is het ‘rolling carpet’-principe?

Het gebied waarover het ontwerp-MER gaat, beslaat 27 ha. De effectieve stortzone blijft jaarlijks echter beperkt tot 4 à 5 ha. De uitbating ervan is namelijk voorzien in zes verschillende, opeenvolgende fases van ongeveer 4 ha, het zogenaamde ‘rolling carpet’-principe. Hierdoor zal er telkens maximum 4 ha in gebruik zijn als stortplaats, zie ook het plan hieronder.

16Wat is een circulaire economie?
Circulaire economie is een model van productie en consumptie, waarbij bestaande materialen en producten zo lang mogelijk worden gedeeld, verhuurd, hergebruikt, hersteld, opgeknapt en gerecycleerd om meer waarde te creëren. Op deze manier wordt de levenscyclus van producten uitgebreid. In de praktijk betekent dit dat het afval tot een minimum wordt beperkt. Wanneer een product het einde van zijn levensduur bereikt, worden de materialen zo veel mogelijk binnen de economie gehouden door ze bijvoorbeeld te recycleren. Materialen en stoffen die niet meer bruikbaar zijn of die we wel uit de cirkel willen halen , worden ofwel verbrand of komen op een stortplaats terecht.
17Welke impact zal de stortplaats hebben op de bodemkwaliteit in de omgeving? Wat bijvoorbeeld met mijn moestuintje als omwonende? Kan ik met een gerust hart mijn eigen groenten kweken op deze ondergrond?

Er bestaat volgens het MER geen risico voor de bodemkwaliteit in moestuintjes in de omgeving.

In het MER worden in eerste instantie gekeken naar de mogelijke effecten op de fysische kwaliteit van de bodem. Het gaat dan bv. over de structuur en profielkenmerken. In het MER worden de effecten hierop als gering of verwaarloosbaar omschreven. Daarnaast kan ook stofemissie een impact hebben op de bodemkwaliteit in omliggende moestuintjes. Daarom werd ook dit onderzocht. In het MER wordt geconcludeerd dat er geen invloed van stof in de omgeving dient verwacht te worden. Hiervoor baseert men zich op eerder uitgevoerde metingen door VITO tijdens een vorige exploitatie in de periode 2018-2020. Ook de maatregelen die genomen worden om stofverspreiding te voorkomen, zoals bevochtigen van materialen en het regelmatige aanbrengen van tussenafdeklagen voorkomen dat er stof vrijkomt. Hierdoor is er geen risico voor de bodemkwaliteit in moestuintjes in de omgeving van de stortplaats.

18Welke impact zal de stortplaats hebben op het verkeer in de omgeving?
Binnen het ontwerp-MER werden de disciplines bodem- en grondwater, oppervlaktewater, lucht, geur, geluid en trillingen, mens, biodiversiteit en landschap, bouwkundig erfgoed en archeologie uitgewerkt als sleuteldisciplines door een erkend MER deskundige. Het project genereert 6,4% van de actuele capaciteit van de N715.Er is geen significante impact te verwachten op de mobiliteit in de omgeving.
19Wat zal er ondernomen worden om verkeersveiligheid te garanderen in de omgeving van de stortplaats?
Op de directe aanvoerweg naar de stortplaats zijn er verkeersremmers en is er een snelheidsbeperking van toepassing. Bovendien verloopt het verkeer grotendeels via een weg die quasi volledig privé is en de laatste kilometer effectief enkel door Remo gebruikt wordt.
20Hoe zal de overheid de stortplaats opvolgen?

Elke stap qua inrichting en afwerking van een stortplaats wordt opgevolgd door een stortplaatsdeskundige die door de afdeling Handhaving van de Vlaamse overheid is erkend:

  • Voorafgaand aan de inrichting en afwerking van een stortplaats stelt de deskundige een inrichtings- en afwerkingsplan op. Dit wordt ter goedkeuring aan de afdeling Handhaving voorgelegd. Pas na hun goedkeuring kan er gestart worden met de inrichting of afwerking van de stortplaats.
  • Tijdens de inrichting of afwerking van een stortplaats, volgt de erkende deskundige de werken op en maakt hij een opvolgingsrapport. Dit wordt opnieuw ter goedkeuring aan de afdeling Handhaving voorgelegd. Pas nadat de afdeling Handhaving het conformiteitsrapport van de inrichting heeft goedgekeurd, kan de exploitatie van de stortplaats starten.
  • De exploitatie van een stortplaats gebeurt volgens een werkplan dat eveneens door de afdeling Handhaving wordt goedgekeurd en opgevolgd. De afdeling Handhaving voert regelmatige ter plaatse controles uit op de stortactiviteiten.
  • Ook de afwerking van de stortplaats gebeurt volgens eenzelfde stramien. De stortplaatsen laten de verplichte parameters, zoals gespecifieerd door VLAREMII, analyseren door erkende labo’s en bezorgen deze resultaten aan de overheid.
21Wat zou het recreatieve medegebruik van de reeds ontwikkelde zone en de nieuwe zone kunnen inhouden?
Het kan daarbij gaan over wandelpaden, fiets- of mountainbikeroutes, geleide natuurwandelingen, geocache of oriëntatielopen. Maar ook out-of-the-box ideeën zoals zonnepanelen waarvan de opbrengst gedeeld wordt met de buurt.